Esitlusele suunatud tunnijaotuskava on üles ehitatud lähtuvalt õppekomplekti esitlustest. Esitlusi toetavad õppekomplekti kui ka õppekomplektivälised videod, töölehed ja audiod.
Tund | Teema ainekavas | Õpitulemused | Kasutatavad materjalid | Kodune ülesanne | Märkused | ||||||||||||||||||||||||||||||
1 | Organismide energiavajadus, energia saamise viisid autotroofsetel ja heterotroofsetel organismidel. Organismi üldine aine- ja energiavahetus. | Õpilane analüüsib energiavajadust ja -saamist autotroofsetel ning heterotroofsetel organismidel. | Esitlus: “Aine ja energiavahetus” Video: “Elektrienergia tootmine” | Audio: “Organismid ja energia – kõne kuulajaga” | Vajalik projektori ja kõlarite olemasolu. | ||||||||||||||||||||||||||||||
2 | ATP universaalsus energia salvestamises ja ülekandes. | Õpilane selgitab ATP universaalsust energia salvestamises ja ülekandes. | Esitlus: “ATP ja ADP – energia ülekanne ja salvestamine” | Audio: “ATP – kõne kuulajaga” | Tunni alguses on soovitatav teha tagasivaade eelmisele tunnile. Vajalik projektori olemasolu. | ||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Hingamine kui organismi varustamine energiaga. Hingamise etappideks vajalikud tingimused ja tulemused. | Õpilane selgitab keskkonnategurite osa hingamisetappide toimumises ja energia salvestamises ning mõistab hingamise olemust ja tähtsust igapäevaeluliselt. | Esitlus: “Hingamine – organismi varustamine energiaga” Video: “Hingamine” | Audio: “Hingamine – kõne kuulajaga” | Vajalik projektori olemasolu. | ||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Esitlus: “Rakuhingamine” | Test: “Hingamine” | Vajalik projektori olemasolu. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Aeroobne ja anaeroobne hingamine. Käärimine kui anaeroobne hingamine, selle rakenduslik tähtsus. | Õpilane võrdleb inimese lihastes toimuva aeroobse ja anaeroobse hingamise tulemuslikkust. | Esitlus: “Aeroobsed ja anaeroobsed protsessid” Tööleht: “Aeroobse ja anaeroobse hingamise võrdlus” (.pdf) (.docx) | Audio: “Anaeroobne glükolüüs – kõne kuulajaga” ja Audio: “Käärimise kasutamine – kõne kuulajaga” | Tunni alguses testi “Hingamine” analüüs. Vajalik projektori olemasolu. | ||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Õpilane toob käärimise rakendusbioloogilisi näiteid. | Video: “Alkoholi tootmine” | Test: “Aeroobne glükolüüs” | Tunni alguses on soovitatav teha tagasivaade eelmisele tunnile. Vajab projektorit ja kõlareid. | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Fotosünteesi eesmärk ja tulemus. Üldülevaade fotosünteesi valgus- ja pimedusstaadiumist ning neid mõjutavatest teguritest. Fotosünteesi tähtsus taimedele, teistele organismidele ning biosfäärile. | Õpilane analüüsib fotosünteesi eesmärke, tulemust ja tähtsust; koostab ning analüüsib skemaatilisi jooniseid ja mõistekaarte fotosünteesi seoste kohta biosfääriga; väärtustab fotosünteesi tähtsust taimedele, teistele organismidele ning kogu biosfäärile. |
Esitlus: “Fotosüntees – päikeseenergia muutmine keemiliseks energiaks” | Audio: “Fotosüntees” ja Audio: “Fotosünteesi mõjutavad faktorid” | Tunni alguses testi “Aeroobne glükolüüs” analüüs. Tund planeerida arvutiklassi. Tööleht on personaalne. | ||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Video: “Päikesepaneelide töö” | Test: “Fotosüntees” | Vajalik projektori ja kõlarite olemasolu. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
9 | Teema “Organismide energiavajadus” kokkuvõte. | Test: “Organismide energeetika” | |||||||||||||||||||||||||||||||||
10 | Suguline ja mittesuguline paljunemine eri organismirühmadel, nende tähtsus ja tulemus. | Õpilane toob näiteid mittesugulise paljunemise vormide kohta eri organismirühmadel; hindab sugulise ja mittesugulise paljunemise tulemust ning olulisust. | Esitlus: “Paljunemine ja areng” | Audio: “Paljunemine ja areng – tark räägib” | Vajalik projektori olemasolu. | ||||||||||||||||||||||||||||||
11 | Raku muutused rakutsükli eri faasides. Kromosoomistiku muutused mitoosis ja meioosis ning nende tähtsus. | Õpilane selgitab fotode ja jooniste põhjal mitoosi- ja meioosifaasides toimuvaid muutusi ning mõistab nende protsesside olulisust enda seisukohalt. | Esitlus: “Rakkude jagunemine” | Audio: “Rakkude paljunemine – tark räägib” | Tunni alguses on soovitatav teha tagasivaade eelmisele tunnile. Vajalik projektori olemasolu. | ||||||||||||||||||||||||||||||
12 | Video: “Rakkude uurimine ja kasvajad” | Test: “Rakkude jagunemine” | Tund planeerida arvutiklassi. Vajab projektorit ja kõlareid. Tööleht on personaalne. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
13 | Mehe ja naise sugurakkude arengu võrdlus ning nende arengut mõjutavad tegurid. | Õpilane võrdleb inimese spermatogeneesi ja ovogeneesi ning analüüsib erinevuste põhjusi. | Esitlus: “Sugurakkude areng” | Audio: “Sugurakkude areng – tark räägib” | Tunni alguses testi “Rakkude jagunemine” analüüs. Vajalik projektori ja kõlarite olemasolu. | ||||||||||||||||||||||||||||||
14 | Õpilane analüüsib erinevate rasestumisvastaste vahendite toimet ja tulemuslikkust ning väärtustab pereplaneerimist; lahendab dilemmaprobleeme raseduse katkestamise otstarbekusest probleemsituatsioonides ning prognoosib selle mõju. | Esitlus: “Menstruaaltsükkel” | Test: “Inimese sugurakkude areng ja menstruaaltsükkel” | Vajalik projektori olemasolu. | |||||||||||||||||||||||||||||||
15 | Kehaväline ja kehasisene viljastumine eri loomarühmadel. Munaraku viljastumine naise organismis. | Esitlus: “Kehaväline ja -sisene viljastumine” | Audio: “Suguline paljunemine – kõne kuulajaga” | Vajalik projektori olemasolu. | |||||||||||||||||||||||||||||||
16 | Erinevate rasestumisvastaste vahendite toime ja tulemuslikkuse võrdlus. | Esitlus: “Rasestumisvastased vahendid” | Test: “Rasestumisvastased vahendid” | Vajalik projektori olemasolu. | |||||||||||||||||||||||||||||||
17 | Suguhaigustesse nakatumise viisid ning haiguste vältimine. | Õpilane väärtustab tervislikke eluviise seoses inimese sugurakkude ja loote arenguga. | Esitlus: “Suguhaigused” | Test: “Sugulisel teel levivad haigused” | Vajalik projektori olemasolu. | ||||||||||||||||||||||||||||||
18 | Inimese sünnieelses arengus toimuvad muutused, sünnitus. | Esitlus: “Sünnieelne areng” | Audio: “Sünnieelne areng – kõne kuulajaga” | Tunni alguses testi “Sugulisel teel levivad haigused” analüüs. Vajalik projektori olemasolu. | |||||||||||||||||||||||||||||||
19 | Lootejärgse arengu etapid selgroogsetel loomadel. Organismide eluiga mõjutavad tegurid. Inimese vananemisega kaasnevad muutused ja surm. | Õpilane analüüsib inimese vananemisega kaasnevaid muutusi raku ja organismi tasandil ning hindab pärilikkuse ja keskkonnategurite mõju elueale. | Esitlus: “Sünnijärgne areng” | Audio: “Sünnijärgne areng – tark räägib” | Tunni alguses on soovitatav teha tagasivaade eelmisele tunnile. Vajalik projektori olemasolu. | ||||||||||||||||||||||||||||||
20 | Teema “Organismide areng” kokkuvõte. | Test: “Organismide areng” | |||||||||||||||||||||||||||||||||
21 | Elundkondade talitluse neuraalne ja humoraalne regulatsioon. Inimese sisekeskkonna stabiilsuse tagamise mehhanismid. | Õpilane koostab ning analüüsib skemaatilisi jooniseid ja mõistekaarte neuraalse ja humoraalse regulatsiooni osa kohta inimorganismi talitluste kooskõlastamises. | Esitlus: “Organismi regulatsioon” | Audio: “Organismi regulatsioon – kõne kuulajaga” | Vajalik projektori olemasolu. | ||||||||||||||||||||||||||||||
22 | Inimese närvisüsteemi üldine ehitus ja talitlus. Närviimpulsi moodustumist ja levikut mõjutavad tegurid. Keemilise sünapsi ehitus ning närviimpulsi ülekanne. | Õpilane seostab inimese närvisüsteemi osi nende talitlusega. | Esitlus: “Närvisüsteemi ehitus ja talitlus” | Audio: “Närvisüsteem – tark räägib” | Vajalik projektori olemasolu. | ||||||||||||||||||||||||||||||
23 | Õpilane analüüsib eri tegurite mõju närviimpulsi tekkes ja levikus; seostab närvisüsteemiga seotud levinumaid puudeid ja haigusi nende väliste ilmingutega; omandab negatiivse hoiaku närvisüsteemi kahjustavate ainete tarbimise suhtes. | Esitlus: “Refleksid” | Test: “Närvisüsteemi ehitus ja talitlus” | Vajalik projektori olemasolu. | |||||||||||||||||||||||||||||||
24 | Refleksikaar ning erutuse ülekanne lihasesse. Närviimpulsside toime lihaskoele ja selle regulatsioon. Peaaju eri osade ülesanded. Kaasasündinud ja omandatud refleksid. Inimese närvisüsteemiga seotud levinumad puuded ja haigused ning närvisüsteemi kahjustavad tegurid. | Video: “Närvisüsteemi töö” | Audiomaterjal: “Närvisüsteem – tark räägib” | Vajalik projektori ja kõlarite olemasolu. | |||||||||||||||||||||||||||||||
25 | Tööleht: “Refleksikaar” (.pdf) (.docx) | Test: “Refleksid” | Tund planeerida arvutiklassi. Tööleht on mõeldud paaristööna. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
26 | Ülevaade inimorganismi kaitsemehhanismidest, immuunsüsteemist ja levinumatest häiretest. | Õpilane selgitab inimorganismi kaitsesüsteeme ning immuunsüsteemi tähtsust. | Esitlus: “Immuunsüsteem – inimese kaitsemehhanismid” | Audio: “Inimese kaitsemehhanismid” (9:27 min) | Tunni alguses testi “Refleksid” analüüs. Vajalik projektori ja kõlarite olemasolu. | ||||||||||||||||||||||||||||||
27 | Video: “Imuunsüsteem” | Test: “Immuunsüsteem” | Tunni alguses on soovitatav teha tagasivaade eelmisele tunnile. Vajalik projektori ja kõlarite olemasolu. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
28 | Seede-, eritus- ja hingamiselundkonna talitlus vere püsiva koostise tagamisel. | Õpilane selgitab vere püsiva koostise tagamise mehhanisme ja selle tähtsust. | Esitlus: “Elundkondade koostöö” | Audio: “Elundkondade koostöö – tark räägib” | Tunni alguses testi “Immuunsüsteem” analüüs. Tund planeerida arvutiklassi. | ||||||||||||||||||||||||||||||
29 | Inimese energiavajadus ning termoregulatsioon. | Õpilane kirjeldab inimese termoregulatsiooni mehhanisme ning nendevahelisi seoseid. | Esitlus: “Inimese energiavajadus” | Audio: “Inimese energiavajadus – kõne kuulajaga” | Vajalik projektori olemasolu. | ||||||||||||||||||||||||||||||
30 | Esitlus: “Inimese termoregulatsioon” | Tööleht: “Termoregulatsioon” (.pdf) (.docx) | Vajalik projektori olemasolu. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
31 | Teema “Inimese talitluste regulatsioon” kokkuvõte. | Test: “Inimese talitluste regulatsioon” | |||||||||||||||||||||||||||||||||
32 | Kokkuvõttev kordamine. | Test: “Kordamine” | |||||||||||||||||||||||||||||||||
33 | Kokkuvõttev kordamine. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
34 | Kokkuvõttev kordamine. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
35 | Arvestus/kontrolltöö. |