Probleemilahendamisele suunatud tunnijaotuskava võimaldab ette valmistada tunde, mis lähtuvad probleemide lahendamise metoodikast. Soovitatav on tutvuda probleemide lahendamise metoodikat toetava esitlusega.
Esitlus: probleemide lahendamine
Tund | Teema ainekavas | Õpitulemused | Kasutatavad materjalid | Kodune ülesanne | Märkused |
1 | Organismide energiavajadus, energia saamise viisid autotroofsetel ja heterotroofsetel organismidel. Organismi üldine aine- ja energiavahetus. | Õpilane analüüsib energiavajadust ja -saamist autotroofsetel ning heterotroofsetel organismidel. | Tööleht “Energia tootmine” (.pdf) (.docx) | Audio “Organismid ja energia – kõne kuulajaga”. | Vajalik projektori ja kõlarite olemasolu. Tööleht on mõeldud rühmatööna. |
2 | ATP universaalsus energia salvestamises ja ülekandes. | Õpilane selgitab ATP universaalsust energia salvestamises ja ülekandes. | Esitlus “ATP & ADP – energia ülekanne ja salvestamine”. | Audio “ATP – kõne kuulajaga“. | Tunni alguses on soovitatav teha tagasivaade eelmisele tunnile. |
3 | Hingamine kui organismi varustamine energiaga. Hingamise etappideks vajalikud tingimused ja tulemused. | Õpilane selgitab keskkonnategurite osa hingamisetappide toimumises ja energia salvestamises ning mõistab hingamise olemust ja tähtsust igapäevaeluliselt. | Video “Hingamine”. | Audio “Hingamine – kõne kuulajaga”. | Vajalik projektori ja kõlarite olemasolu. |
4 | Esitlus “Rakuhingamine”. Tööleht “Rakuhingamise etapid”(.pdf) (.docx) |
Test “Hingamine”. | Tund planeerida arvutiklassi. Tööleht on personaalne. | ||
5 | Aeroobne ja anaeroobne hingamine. Käärimine kui anaeroobne hingamine, selle rakenduslik tähtsus. | Õpilane võrdleb inimese lihastes toimuva aeroobse ja anaeroobse hingamise tulemuslikkust. | Tööleht “Aeroobse ja anaeroobse hingamise võrdlus” (.pdf)(.docx) | Audiod “Anaeroobne glükolüüs – kõne kuulajaga” ja “Käärimise kasutamine – kõne kuulajaga“. | Tunni alguses testi “Hingamine” analüüs.Tund planeerida arvutiklassi. Tööleht on personaalne. |
6 | Õpilane toob käärimise rakendusbioloogilisi näiteid. | Tööleht “Kääritamine igapäevaelus”(.pdf)(.docx) | Test “Aeroobne glükolüüs”. | Tunni alguses on soovitatav teha tagasivaade eelmisele tunnile. Vajab projektorit ja kõlareid. Soovitatav on tund läbi viia arvutiklassis. Võimaluse puudumisel saab alternatiivina töölehega seotud artikli välja printida. | |
7 | Fotosünteesi eesmärk ja tulemus. Üldülevaade fotosünteesi valgus- ja pimedusstaadiumist ning neid mõjutavatest teguritest. Fotosünteesi tähtsus taimedele, teistele organismidele ning biosfäärile. | Õpilane analüüsib fotosünteesi eesmärke, tulemust ja tähtsust; koostab ning analüüsib skemaatilisi jooniseid ja mõistekaarte fotosünteesi seoste kohta biosfääriga; väärtustab fotosünteesi tähtsust taimedele, teistele organismidele ning kogu biosfäärile. |
Esitlus “Fotosüntees – päikeseenergia muutmine keemiliseks energiaks”. Fotosüntees – “Tehisleht” (.pdf) (.docx) |
Audiod “Fotosüntees – tark räägib” ja “Fotosünteesi mõjutavad faktorid – tark räägib“. | Tunni alguses testi “Aeroobne glükolüüs” analüüs. Tund planeerida arvutiklassi. Tööleht on mõeldud paaristööna. |
8 | Tööleht “Päikesepaneelid”(.pdf)(.docx). | Test “Fotosüntees”. | Tund planeerida arvutiklassi. Tööleht on personaalne. | ||
9 | Teema “Organismide energiavajadus” kokkuvõte. | Test: “Organismide energeetika” | |||
10 | Suguline ja mittesuguline paljunemine eri organismirühmadel, nende tähtsus ja tulemus. | Õpilane toob näiteid mittesugulise paljunemise vormide kohta eri organismirühmadel; hindab sugulise ja mittesugulise paljunemise tulemust ning olulisust. | Esitlus “Paljunemine & areng”. Tööleht “Suguline ja mittesuguline paljunemine” (.pdf)(.docx) |
Audio “Paljunemine ja areng – tark räägib”. | Vajalik projektori olemasolu. Tööleht on personaalne. |
11 | Raku muutused rakutsükli eri faasides. Kromosoomistiku muutused mitoosis ja meioosis ning nende tähtsus. | Õpilane selgitab fotode ja jooniste põhjal mitoosi- ja meioosifaasides toimuvaid muutusi ning mõistab nende protsesside olulisust enda seisukohalt. | Esitlus “Rakkude jagunemine”. Tööleht “Mitoos”(.pdf) (.docx) |
Audio “Rakkude paljunemine – tark räägib”. | Tunni alguses on soovitatav teha tagasivaade eelmisele tunnile. Tund planeerida arvutiklassi. |
12 | Video “Rakkude uurimine ja kasvajad”. | Test “Rakkude jagunemine”. | Tund planeerida arvutiklassi. Vajab projektorit ja kõlareid. Tööleht on personaalne. | ||
13 | Mehe ja naise sugurakkude arengu võrdlus ning nende arengut mõjutavad tegurid. | Õpilane võrdleb inimese spermatogeneesi ja ovogeneesi ning analüüsib erinevuste põhjusi. | Esitlus “Sugurakkude areng”. Video “Sugurakkude kvaliteet”. |
Audio “Sugurakkude areng – tark räägib”. | Tunni alguses testi “Rakkude jagunemine” analüüs. Vajalik projektori ja kõlarite olemasolu. |
14 | Õpilane analüüsib erinevate rasestumisvastaste vahendite toimet ja tulemuslikkust ning väärtustab pereplaneerimist; lahendab dilemmaprobleeme raseduse katkestamise otstarbekusest probleemsituatsioonides ning prognoosib selle mõju. | Esitlus “Menstruaaltsükkel”. Tööleht “Diskussioon pereplaneerimine” (.pdf)(.docx) |
Test “Inimese sugurakkude areng ja menstruaaltsükkel“. | Vajalik projektori olemasolu. Tööleht on mõeldud rühmatööna. | |
15 | Kehaväline ja kehasisene viljastumine eri loomarühmadel. Munaraku viljastumine naise organismis. | Esitlus “Viljastumine – kehaväline ja -sisene viljastumine”. Video “Viljastamine”. |
Audio “Suguline paljunemine – kõne kuulajaga”. | Vajalik projektori olemasolu. Tööleht on personaalne. | |
16 | Erinevate rasestumisvastaste vahendite toime ja tulemuslikkuse võrdlus. | Esitlus “Rasestumisvastased vahendid”. Video “Noored seksuaalsel teel levivatest nakkustest” |
Test “Rasestumisvastased vahendid”. | Vajalik projektori olemasolu. Tööleht on personaalne. | |
17 | Suguhaigustesse nakatumise viisid ning haiguste vältimine. | Õpilane väärtustab tervislikke eluviise seoses inimese sugurakkude ja loote arenguga. | Rollimäng “Sugulisel teel levivad nakkused” (.pdf)(.docx) | Test “Sugulisel teel levivad haigused”. | Tunni alguses video “Noored suguhaigustest” arutelu. Tund planeerida arvutiklassi. Kui on olemas internetti pääsemiseks vajalikud nutiseadmed, ei ole arvutiklassi minek ilmtingimata vajalik. |
18 | Inimese sünnieelses arengus toimuvad muutused, sünnitus. | Esitlus “Sünnieelne areng”. Tööleht “Sünnieelne areng” (.pdf) (.docx) |
Audio “Sünnieelne areng – kõne kuulajaga“. | Tunni alguses testi “Sugulisel teel levivad haigused” analüüs. Vajalik projektori olemasolu. Tööleht on personaalne. | |
19 | Lootejärgse arengu etapid selgroogsetel loomadel. Organismide eluiga mõjutavad tegurid. Inimese vananemisega kaasnevad muutused ja surm. | Õpilane analüüsib inimese vananemisega kaasnevaid muutusi raku ja organismi tasandil ning hindab pärilikkuse ja keskkonnategurite mõju elueale. | Esitlus “Sünnijärgne areng”. Video “Sünnitus“. |
Audio “Sünnijärgne areng – tark räägib”. | Tunni alguses on soovitatav teha tagasivaade eelmisele tunnile. Vajalik projektori ja kõlarite olemasolu. |
20 | Teema “Organismide areng” kokkuvõte. | Test: “Organismide areng” | |||
21 | Elundkondade talitluse neuraalne ja humoraalne regulatsioon. Inimese sisekeskkonna stabiilsuse tagamise mehhanismid. | Õpilane koostab ning analüüsib skemaatilisi jooniseid ja mõistekaarte neuraalse ja humoraalse regulatsiooni osa kohta inimorganismi talitluste kooskõlastamises. | Esitlus “Organismi regulatsioon”. Tööleht “Inimese sisenõrenäärmed” (.pdf) (.docx) |
Audio “Organismi regulatsioon – kõne kuulajaga”. Tööleht “Inimese sisenõrenäärmed” (.pdf) lõpetada. |
Tund planeerida arvutiklassi. Vajalik, et arvutitesse on installeeritud 3D Blenderi programm. Tööleht on personaalne. |
22 | Inimese närvisüsteemi üldine ehitus ja talitlus. Närviimpulsi moodustumist ja levikut mõjutavad tegurid. Keemilise sünapsi ehitus ning närviimpulsi ülekanne. | Õpilane seostab inimese närvisüsteemi osi nende talitlusega. | Esitlus “Närvisüsteemi ehitus ja talitlus”. Tööleht “Inimese närvisüsteemi ehitus ja talitlus” (.pdf) (.docx) |
Audio “Närvisüsteem – tark räägib”. | Tunni alguses töölehe “Inimese sisenõrenäärmed” analüüs. Tund planeerida arvutiklassi. Vajalik, et arvutitesse on installeeritud 3D Blenderi programm. Tööleht on personaalne. |
23 | Õpilane analüüsib eri tegurite mõju närviimpulsi tekkes ja levikus; seostab närvisüsteemiga seotud levinumaid puudeid ja haigusi nende väliste ilmingutega; omandab negatiivse hoiaku närvisüsteemi kahjustavate ainete tarbimise suhtes. | Tööleht “Närviimpulsi ülekanne ja sünaps” (.pdf) (.docx). | Test “Närvisüsteemi ehitus ja talitus”. | Tund planeerida arvutiklassi. Tööleht on mõeldud paaristööna. | |
24 | Refleksikaar ning erutuse ülekanne lihasesse. Närviimpulsside toime lihaskoele ja selle regulatsioon. Peaaju eri osade ülesanded. Kaasasündinud ja omandatud refleksid. Inimese närvisüsteemiga seotud levinumad puuded ja haigused ning närvisüsteemi kahjustavad tegurid. | Esitlus “Refleksid”. Video “Närvisüsteemi töö”. |
Audio “Refleksid – tark räägib”. | Tunni alguses testi “Närvisüsteemi ehitus ja talitlus” analüüs. Vajalik projektori ja kõlarite olemasolu. | |
25 | Tööleht “Refleksikaar” (.pdf) (.docx) | Test “Refleksid”. | Tund planeerida arvutiklassi. Tööleht on mõeldud paaristööna. | ||
26 | Ülevaade inimorganismi kaitsemehhanismidest, immuunsüsteemist ja levinumatest häiretest. | Õpilane selgitab inimorganismi kaitsesüsteeme ning immuunsüsteemi tähtsust. | Esitlus “Immuunsüsteem inimese kaitsemehhanismid”. | Audio “Kaitsemehhanismid – kõne kuulajaga”. | Tunni alguses testi “Refleksid” analüüs. Vajalik projektori ja kõlarite olemasolu. |
27 | Video “Immuunsüsteem”. Tööleht “Inimese kaitsemehhanismid” (.pdf) (.docx) |
Test “Immuunsüsteem”. | Tunni alguses on soovitatav teha tagasivaade eelmisele tunnile. Tööleht on mõeldud paaristööna. | ||
28 | Seede-, eritus- ja hingamiselundkonna talitlus vere püsiva koostise tagamisel. | Õpilane selgitab vere püsiva koostise tagamise mehhanisme ja selle tähtsust. | Esitlus “Elundkondade koostöö”. Tööleht “Elundkondade koostöö vere püsiva koostise tagamisel” (.pdf) (.docx) |
Audio “Elundkondade koostöö – tark räägib”. | Tunni alguses testi “Immuunsüsteem” analüüs. Tund planeerida arvutiklassi. Vajalik, et arvutitesse on installeeritud 3D Blenderi programm. Tööleht on personaalne. Vajalik projektori olemasolu. |
29 | Inimese energiavajadus ning termoregulatsioon. | Õpilane kirjeldab inimese termoregulatsiooni mehhanisme ning nendevahelisi seoseid. | Esitlus “Inimese energiavajadus”. Video “Psühholoog söömishäiretest”. Video “Noored söömishäiretest”. |
Audio “Energiavajadus – kõne kuulajaga”. | Vajalik projektori ja kõlarite olemasolu. |
30 | Esitlus “Inimese termoregulatsioon”. Tööleht “Termoregulatsioon” (.pdf) (.docx) |
Tööleht “Termoregulatsioon” (.pdf) (.docx). | Vajalik projektori olemasolu. Tund planeerida arvutiklassi. | ||
31 | Teema “Inimese talitluste regulatsioon” kokkuvõte. | Test “Inimese talitluste regulatsioon”. | |||
32 | Kokkuvõttev kordamine. | Test “Kordamine”. | |||
33 | Kokkuvõttev kordamine. | ||||
34 | Kokkuvõttev kordamine. | ||||
35 | Arvestus/kontrolltöö. |