Uurimuslikule lähenemisele suunatud tunnijaotuskava võimaldab ette valmistada tunde, mis lähtuvad uurimusliku õppe põhimõtetest. Soovitatav on tutvuda uurimusliku õppe metoodikat toetava esitlusega.
Esitlus: uurimuslik õpe
Tund | Teema ainekavas | Õpitulemused | Kasutatavad materjalid | Kodune ülesanne | Märkused |
1 | Organismide energiavajadus, energia saamise viisid autotroofsetel ja heterotroofsetel organismidel. Organismi üldine aine- ja energiavahetus. | Õpilane analüüsib energiavajadust ja -saamist autotroofsetel ning heterotroofsetel organismidel. | Esitlus: “Aine ja energiavahetus” Tööleht “Aine- ja energiavahetus” (.pdf) (.docx) | Audio: “Organismid ja energia – kõne kuulajaga” | Vajalik projektori ja kõlarite olemasolu. Tööleht on personaalne. |
2 | ATP universaalsus energia salvestamises ja ülekandes. | Õpilane selgitab ATP universaalsust energia salvestamises ja ülekandes. | Esitlus: “ATP ja ADP – energia ülekanne ja salvestamine” Tööleht: “ATP roll lihasraku töös” (.pdf) (.docx) | Audio: “ATP – kõne kuulajaga” | Tunni alguses on soovitatav teha tagasivaade eelmisele tunnile. Tund planeerida arvutiklassi. |
3 | Hingamine kui organismi varustamine energiaga. Hingamise etappideks vajalikud tingimused ja tulemused. | Õpilane selgitab keskkonnategurite osa hingamisetappide toimumises ja energia salvestamises ning mõistab hingamise olemust ja tähtsust igapäevaeluliselt. | Esitlus:”Hingamine – organismi varustamine energiaga” Tööleht “Hingamine – organismi varustamine energiaga” (.pdf) (.docx) | Audio: “Hingamine – kõne kuulajaga” | Vajalik projektori olemasolu. Tööleht on personaalne. |
4 | Esitlus: “Rakuhingamine” Tööleht: “Rakuhingamise etapid” (.pdf) (.docx) | Test: “Hingamine” | Tund planeerida arvutiklassi. Tööleht on personaalne. | ||
5 | Aeroobne ja anaeroobne hingamine. Käärimine kui anaeroobne hingamine, selle rakenduslik tähtsus. | Õpilane võrdleb inimese lihastes toimuva aeroobse ja anaeroobse hingamise tulemuslikkust. | Esitlus: “Aeroobsed & anaeroobsed protsessid” Tööleht: “Aeroobse ja anaeroobse hingamise võrdlus” (.pdf) (.docx) | Audio: “Anaeroobne glükolüüs – kõne kuulajaga” ja Audio: “Käärimise kasutamine – kõne kuulajaga” | Tunni alguses testi “Hingamine” analüüs.Tund planeerida arvutiklassi. Tööleht on personaalne. |
6 | Õpilane toob käärimise rakendusbioloogilisi näiteid. | Tööleht: “Pirukad lumelauduritele” (.pdf) (.docx) | Test “Aeroobne glükoos” | Tunni alguses on soovitatav teha tagasivaade eelmisele tunnile. Uurimuslik ülesanne eeldab, et katseks vajalikud vahendid on eelnevalt ettevalmistatud. | |
7 | Fotosünteesi eesmärk ja tulemus. Üldülevaade fotosünteesi valgus- ja pimedusstaadiumist ning neid mõjutavatest teguritest. Fotosünteesi tähtsus taimedele, teistele organismidele ning biosfäärile. | Õpilane analüüsib fotosünteesi eesmärke, tulemust ja tähtsust; koostab ning analüüsib skemaatilisi jooniseid ja mõistekaarte fotosünteesi seoste kohta biosfääriga; väärtustab fotosünteesi tähtsust taimedele, teistele organismidele ning kogu biosfäärile. |
Esitlus: “Fotosüntees – päikeseenergia muutmine keemiliseks energiaks” Tööleht: “Fotosüntees – rakumaailma mudel” (.pdf) (.docx) | Audio: “Fotosüntees – tark räägib” ja Audio: “Fotosünteesi mõjutavad faktorid” | Tunni alguses testi “Aeroobne glükoos” analüüs. Tund planeerida arvutiklassi. Tööleht on personaalne. |
8 | Tööleht: “Fotosüntees – uurimistöö” (.pdf) (.docx) | Test: “Fotosüntees” | Tund planeerida arvutiklassi. Tööleht on personaalne. | ||
9 | Teema “Organismide energiavajadus” kokkuvõte. | Test: “Organismide energeetika” | |||
10 | Suguline ja mittesuguline paljunemine eri organismirühmadel, nende tähtsus ja tulemus. | Õpilane toob näiteid mittesugulise paljunemise vormide kohta eri organismirühmadel; hindab sugulise ja mittesugulise paljunemise tulemust ning olulisust. | Esitlus: “Paljunemine ja areng” Tööleht: “Suguline ja mittesuguline paljunemine” (.pdf) (.docx) | Audio: “Paljunemine – tark räägib” | Vajalik projektori olemasolu. Tööleht on personaalne. |
11 | Raku muutused rakutsükli eri faasides. Kromosoomistiku muutused mitoosis ja meioosis ning nende tähtsus. | Õpilane selgitab fotode ja jooniste põhjal mitoosi- ja meioosifaasides toimuvaid muutusi ning mõistab nende protsesside olulisust enda seisukohalt. | Esitlus: “Rakkude jagunemine” Tööleht: “Meioos” (.pdf) (.docx) | Audio: “Rakkude paljunemine – tark räägib” | Tunni alguses on soovitatav teha tagasivaade eelmisele tunnile. Tund planeerida arvutiklassi. |
12 | Video: “Rakkude uurimine ja kasvajad” | Test: “Rakkude jagunemine” | Tund planeerida arvutiklassi. Vajab projektorit ja kõlareid. | ||
13 | Mehe ja naise sugurakkude arengu võrdlus ning nende arengut mõjutavad tegurid. | Õpilane võrdleb inimese spermatogeneesi ja ovogeneesi ning analüüsib erinevuste põhjusi. | Esitlus: “Sugurakkude areng” Tööleht: “Mehe ja naise sugurakkude arengu võrdlus” (.pdf) (.docx) | Audio: “Sugurakkude areng – tark räägib” | Tunni alguses testi “Rakkude jagunemine” analüüs. Vajalik projektori ja kõlarite olemasolu. |
14 | Õpilane analüüsib erinevate rasestumisvastaste vahendite toimet ja tulemuslikkust ning väärtustab pereplaneerimist; lahendab dilemmaprobleeme raseduse katkestamise otstarbekusest probleemsituatsioonides ning prognoosib selle mõju. | Esitlus: “Menstruaaltsükkel” Tööleht: “Diskussioon pereplaneerimine” (.pdf) (.docx) | Test: “Inimese sugurakkude areng ja menstruaaltsükkel” | Vajalik projektori olemasolu. Tööleht on mõeldud rühmatööna. | |
15 | Kehaväline ja kehasisene viljastumine eri loomarühmadel. Munaraku viljastumine naise organismis. | Esitlus: “Kehaväline ja -sisene viljastumine” Tööleht: “Kehaväline ja -sisene viljastumine” (.pdf) (.docx) | Audio: “Suguline paljunemine – kõne kuulajaga” | Vajalik projektori olemasolu. Tööleht on personaalne. | |
16 | Erinevate rasestumisvastaste vahendite toime ja tulemuslikkuse võrdlus. | Esitlus: “Rasestumisvastased vahendid” Tööleht: “Rasestumisvastased vahendid” (.pdf) (.docx) | Test: “Rasestumisvastased vahendid” | Vajalik projektori olemasolu. Tööleht on personaalne. | |
17 | Suguhaigustesse nakatumise viisid ning haiguste vältimine. | Õpilane väärtustab tervislikke eluviise seoses inimese sugurakkude ja loote arenguga. | Rollimäng: “Sugulisel teel levivad nakkused” (.pdf) (.docx) | Test: “Sugulisel teel levivad haigused” | Tunni alguses video “Noored suguhaigustest” arutelu. Tund planeerida arvutiklassi. Kui on olemas internetti pääsemiseks vajalikud nutiseadmed, ei ole arvutiklassi minek ilmtingimata vajalik. |
18 | Inimese sünnieelses arengus toimuvad muutused, sünnitus. | Esitlus: “Sünnieelne areng” Tööleht: “Sünnitus” (.pdf) (.docx) | Audio: “Sünnieelne areng – kõne kuulajaga” | Tunni alguses testi “Sugulisel teel levivad haigused” analüüs. Vajalik projektori olemasolu. Tööleht on personaalne. | |
19 | Lootejärgse arengu etapid selgroogsetel loomadel. Organismide eluiga mõjutavad tegurid. Inimese vananemisega kaasnevad muutused ja surm. | Õpilane analüüsib inimese vananemisega kaasnevaid muutusi raku ja organismi tasandil ning hindab pärilikkuse ja keskkonnategurite mõju elueale. | Esitlus: “Sünnijärgne areng” Tööleht: “Sünnijärgne areng” (.pdf) (.docx) | Audio: “Sünnijärgne areng – tark räägib” | Vajalik projektori olemasolu. Tunnis kasutatav tööleht on personaalne. |
20 | Teema “Organismide areng” kokkuvõte. | Test: “Organismide areng” | |||
21 | Elundkondade talitluse neuraalne ja humoraalne regulatsioon. Inimese sisekeskkonna stabiilsuse tagamise mehhanismid. | Õpilane koostab ning analüüsib skemaatilisi jooniseid ja mõistekaarte neuraalse ja humoraalse regulatsiooni osa kohta inimorganismi talitluste kooskõlastamises. | Esitlus: “Organismi regulatsioon” Tööleht: “Inimese sisenõrenäärmed” (.pdf) (.docx) | Audio: “Organismi regulatsioon – kõne kuulajaga” Tööleht “Inimese sisenõrenäärmed” (.pdf) (.docx) lõpetada. | Tund planeerida arvutiklassi. Vajalik, et arvutitesse on installeeritud 3D Blenderi programm. Tööleht on personaalne. |
22 | Inimese närvisüsteemi üldine ehitus ja talitlus. Närviimpulsi moodustumist ja levikut mõjutavad tegurid. Keemilise sünapsi ehitus ning närviimpulsi ülekanne. | Õpilane seostab inimese närvisüsteemi osi nende talitlusega. | Esitlus: “Närvisüsteemi ehitus ja talitlus” Tööleht: “Inimese närvisüsteemi ehitus ja talitlus” (.pdf) (.docx) | Audio: “Närvisüsteem – tark räägib” | Tunni alguses töölehe “Inimese sisenõrenäärmed” (.pdf) (.docx) analüüs. Tund planeerida arvutiklassi. Vajalik, et arvutitesse on installeeritud 3D Blenderi programm. Tööleht on personaalne. |
23 | Õpilane analüüsib eri tegurite mõju närviimpulsi tekkes ja levikus; seostab närvisüsteemiga seotud levinumaid puudeid ja haigusi nende väliste ilmingutega; omandab negatiivse hoiaku närvisüsteemi kahjustavate ainete tarbimise suhtes. | Tööleht: “Närviimpulsi ülekanne ja sünaps” (.pdf) (.docx) | Test: “Närvisüsteemi ehitus ja talitlus” | Tund planeerida arvutiklassi. Tööleht on mõeldud paaristööna. | |
24 | Refleksikaar ning erutuse ülekanne lihasesse. Närviimpulsside toime lihaskoele ja selle regulatsioon. Peaaju eri osade ülesanded. Kaasasündinud ja omandatud refleksid. Inimese närvisüsteemiga seotud levinumad puuded ja haigused ning närvisüsteemi kahjustavad tegurid. | Esitlus: “Refleksid” Video: “Närvisüsteemi töö” | Audio: “Refleksid” | Tunni alguses testi “Närvisüsteemi ehitus ja talitlus” analüüs. Vajalik projektori ja kõlarite olemasolu. | |
25 | Tööleht: “Refleksikaar” (.pdf) (.docx) | Test: “Refleksid” | Tund planeerida arvutiklassi. Tööleht on mõeldud paaristööna. | ||
26 | Ülevaade inimorganismi kaitsemehhanismidest, immuunsüsteemist ja levinumatest häiretest. | Õpilane selgitab inimorganismi kaitsesüsteeme ning immuunsüsteemi tähtsust. | Esitlus: “Immuunsüsteem – inimese kaitsemehhanismid” Video: “Imuunsüsteem” | Audio: “Inimese kaitsemehhanismid – kõne kuulajaga” | Tunni alguses testi “Refleksid” analüüs. Vajalik projektori ja kõlarite olemasolu. |
27 | Tööleht: “Inimese kaitsemehhanismid” (.pdf) (.docx) | Test: “Immuunsüsteem” | Tunni alguses on soovitatav teha tagasivaade eelmisele tunnile. Tund planeerida arvutiklassi. | ||
28 | Seede-, eritus- ja hingamiselundkonna talitlus vere püsiva koostise tagamisel. | Õpilane selgitab vere püsiva koostise tagamise mehhanisme ja selle tähtsust. | Esitlus: “Elundkondade koostöö” Tööleht: “Elundkondade koostöö vere püsiva koostise tagamisel” (.pdf) (.docx) | Audio: “Elundkondade koostöö – tark räägib” | Tunni alguses testi “Immuunsüsteem” analüüs. Tund planeerida arvutiklassi. Vajalik, et arvutitesse on installeeritud 3D Blenderi programm. Tööleht on personaalne. Vajalik projektori olemasolu. |
29 | Inimese energiavajadus ning termoregulatsioon. | Õpilane kirjeldab inimese termoregulatsiooni mehhanisme ning nendevahelisi seoseid. | Esitlus: “Inimese energiavajadus” Tööleht: “Inimese energiavajadus” (.pdf) (.docx) | Audio: “Inimese energiavajadus – kõne kuulajaga” . | Vajalik projektori olemasolu. Tund planeerida arvutiklassi. |
30 | Esitlus: “Inimese termoregulatsioon” Tööleht: “Termoregulatsioon” (.pdf) (.docx) | Test: “Energiavajadus ja termoregulatsioon” | Vajalik projektori olemasolu. Tund planeerida arvutiklassi. | ||
31 | Teema “Inimese talitluste regulatsioon” kokkuvõte. | Test: “Inimese talitluste regulatsioon” | |||
32 | Kokkuvõttev kordamine. | ||||
33 | Kokkuvõttev kordamine. | ||||
34 | Kokkuvõttev kordamine. | ||||
35 | Arvestus/kontrolltöö. |