Riiklikku õppekava õpieesmärgid |
---|
|
Esitlust kasutame oma ettekannete illustreerimiseks. Ettekandeks võib olla kuulsuse tutvustus inglise keele tunnis, Eesti elukoosluse iseloomustus loodusõpetuses, klassiekskursiooni planeerimine, põhikooli loovtöö tutvustus jne.
Ettekannet planeerides on oluline arvestada kuulajate ja tegemiseks antud ajaga. Kuulajateks võivad olla sinu klassikaaslased, koolikaaslased, õpetajad või klassikaaslaste emad-isad. Sõltuvalt kuulajatest saad valida esitluse stiili – kas ja kui palju kasutad teksti ja erinevaid illustatsioone. Kõik kuulajad soovivad, et esitlus oleks hästi ülesehitatud, arusaadav, professionaalselt illustreeritud ja ladusalt ette kantud.
Enamasti on ettekande tegemiseks antud kindel aeg, millega pead ettekannet ettevalmistades arvestama. Kui õpetaja on sinu ettekandeks planeerinud 5 minutit, siis ei ole viisakas pikemalt jutustada. Ilmselt on õpetaja tundi planeerinud teisi tegevusi või tahavad ka teised klassikaaslased oma ettekandeid tutvustada. Samas, kui planeerid klassiõhtul rääkida koolivaheaja suusareisist ja illustreerida oma juttu reisipiltidega, ootavad sinu sõbrad pikemaid seiklusi.
Pane tähele! Arvesta ettekannet planeerides sulle antud ajaga.
Esitlus algab tiitelslaidiga ja lõpeb kokkuvõttega. Tiitelslaidi ja kokkuvõte vahele jääb ettekande sisu.
Pane tähele! Hästi koostatud esitlus on justkui hea loo jutustamine, sellel on algus ja lõpp.
Esitlus
Esitlus koosneb järgmisest osadest:
- Tiitelslaid, mis sisaldab alati pealkirja ja autorit (esineja nime). Vahel võib õpetaja paluda esitlusele lisada klassi ja/või kooli nime ning esitluse koostamise aasta.
- Sissejuhatus (teemade tutvustus).
- Sisu/teemaarendus – ettekande põhiosa. Sisuslaidide arv sõltub sinu esitluse teemast ja ettekandeks ettenähtud ajast. Keskmiselt arvestatakse 0,5-1 minutit slaidi kohta.
- Kokkuvõte, sinna võid paigutada mõne mõtte/illustratsiooni, mis peaks sinu ettekandest kuulajatele kindlasti meelde jääma. Kokkuvõtva slaidi ajal anna kuulajatele võimalus esitada sinu töö kohta küsimusi (“Kas on küsimusi?”) ja pärast küsimustele vastamist täna suuliselt kuulajaid (“Tänan tähelepanu eest!”).
Pane tähele! Võimaluse korral väldi läbi arvuti ekraani kuulajate tänamist. Arvuti ei saa tänada, sina saad.
Ülesanne 1
PRAKTILINE; RÜHM; KOOL
Esitluse koostamine tundub esmapilgul lihtne, sinu ülesandeks on koostada klassi tutvustav ettekanne. Moodustage rühmad ja koostage küsimustele vastates kava.
Klassi tutvustavat ettekannet esitatakse koolis parima klassi võistlusel. Võistluse eesmärgiks on välja selgitada võistkond, kes koostab parima oma klassi tutvustava reklaami. Reklaami loomiseks tuleb kasutada arvutit.
Alustuseks koostage allpool toodud küsimustele vastates ettekande kava:
1. Mis sa arvad, milline oleks kõige parem reklaam sinu klassile?
2. Milliseid vahendeid sa selleks vajad? Milline neist on kõige mõjusam, efektsem ja sulle endale kõige mugavam?
3. Milliseid vahendeid tead arvutis, mida on võimalik kasutada oma reklaami loomiseks ja esitamiseks?
4. Püüa leida klassi arvutist esitluste koostamiseks sobivaid programme. Milliseid neist oled varem kasutanud ja kuidas sa saaksid neid rakendada?
5. Kuidas võib ruum ja keskkond sinu ettekannet mõjutada? Mõtle, kuidas näeks välja sinu ettekanne, kui sa pead samal eesmärgil esinema oma vanavanematele?
Esitluse ettevalmistus – kava koostamine
Esitluse koostamist on soovitav alustada kava koostamisest. Kava koostamise käigus saad teema enda jaoks läbi mõelda, vajadusel infot juurde otsida ning lõpuks tunned end esitluse ajal kindlamalt.
Pane tähele! Põhjalik ettevalmistus enne töö algust, annab parema tulemuse.
Kava koosneb lühikestest lausetest ehk kavapunktidest, mida saad kasutada esitluste pealkirjadena. Kava koostades mõtle:
- kus ja kellele esined;
- kui palju on sul esitluse tegemiseks aega;
- mis tehnilisi vahendeid saad ettekande ajal kasutada, kas on ainult monitor ja arvuti või on arvutiga ühendatud ka projektor;
- mis tüüpi ettekanne sobib sinu teemaga (vaata ptk Esitluse ja esinemise liigid);
- kas ja kui palju illustratsioone, videosid saad oma esitluses kasutada;
- käsitletavad teemad ja nende järjekord.
Märksõnade kasutamine
Esitluses kasutatakse pikkade lausete asemel märksõnu. Kasutades slaididel ainult märksõnu, on ettekande ajal suunatud kuulajate tähelepanu esinejale ja neil on lihtsam eristada olulist informatsiooni mitteolulisest.
Pane tähele! Märksõnadeks võivad olla olulised nimed, aastaarvud, protsendid jms.
Märksõnad esitatakse slaididel loeteluna. Teema liigendamine aitab kuulajatel paremini mõista ettekande sisu.
Ühele slaidile lisatakse korraga ainult ühe teema oluline info ning esitatakse kuni kuus rida teksti. Järgmine teema algab uuelt slaidilt.
Pane tähele! Ühele slaidile üks teema ja maksimaalselt 15-25 sõna.
Hea esitluse koostamine algab selle enda peas läbi mõtlemisest, mida sa tahad kuulajatele öelda ning kui pikalt. Järgides esitluse loogilist ülesehitust on seda kergem ja huvitavam kuulata ning endal esitada.
Ülesanne 2
PAARIS; KLASS:
Piltidel on ühe ettekande kaks erinevat versiooni.
- Kumb nendest sisaldab rohkem informatsiooni?
- Kumba nendest on sinu arvates kergem kuulamise ajal jälgida?
Ülesanne 3
PRAKTILINE; ISESEISEV; KLASS
Koosta muinasjuttu „Hunt ja hobune“ tutvustava ettekande kava. Selleks:
- kopeeri muinasjutt aadressilt http://www.folklore.ee/pubte/muina/antoloogia/ tekstitöötlusdokumenti,
- märgista tekstis sinu arvates olulised sõnad lauses,
- moodusta nende põhjal esitluse jaoks kavapunktid.
Ülesanne 4
PRAKTILINE; ISESEISEV; KODU
Järgnevates tundides koostad esitluse ühest maailmas kuulsast inimesest, ettekande pealkirjaks on kuulsuse nimi. Koosta esitluse jaoks kavapunktid, kelle sa valiksid ja millest plaanid rääkida.
Mõtle, kas sa saaksid töös kasutada ka pilte ja videolõike.
Kordamisküsimused
- Mis eesmärgil kasutad arvuti abil koostatud esitlusi?
- Kuidas ja milliste vahenditega on võimalik esitlust koostada, jagada?
- Mille koostamine aitab sind esitluse planeerimisel ja kuidas?
- Mis iseloomustab hästi koostatud esitlust?
- Kuidas esitada teksti slaidil?
EDASI > Esitluse ja esinemise liigid
A
Materjali autorid Kailit Taliaru, Hanna Toom