Esinemisoskus

Riiklikku õppekava õpieesmärgid
  • õpilane koostab teksti, diagramme, pilte, audiot, videot ja tabeleid sisaldava esitluse etteantud teemal;
  • kujundab esitluse loetavalt ja esteetiliselt, lähtudes muu hulgas järgmistest kriteeriumidest: optimaalne info hulk slaidil, märksõnad sidusa teksti asemel, allikatele viitamine, kujunduse säästlikkus.

Ainuüksi hästi koostatud esitlusest alati ei piisa, väga oluline on esitluse hea ettekandmine ehk esinemine kuulajatele.

Arvutiga koostatud esitlusi kasutasime abimaterjalina, et aidata kuulajal eristada olulist informatsiooni vähem olulisest. Kasutades esitluses liigselt animatsioone või pikka teksti, võib juhtuda, et kuulaja jälgib tahvlil toimuvat ja unustab sinu kuulamise sootuks. Kuulajad ootavad sinu suulisest kõnest midagi uut, slaididel oleva teksti lugemine koos esinejaga ei ole nende jaoks huvitav.

Pane tähele! Esitlus on abimaterjal sinu ettekande toetamiseks.

Ettekande esitamine koosneb kindlatest osadest, mida on kasulik järgida.

Oma tööd esitledes:

  1. pöördu kuulajate poole (austatud…),
  2.  tutvusta ennast (ees- ja perekonnanimi),
  3. ütle, millest kavatsed rääkida – kui kaua sa sellest räägid ja millal saab esitada küsimusi (näiteks peale esitlust),
  4. edasta enda sõnum,
  5. tee kokkuvõte oma jutust,
  6. täna suuliselt kuulajaid ja palu esitada küsimusi. Kui sa ka küsimusele vastust ei tea, siis ära saa vihaseks, vaid vasta julgelt, et sa ei tea, kuid luba järgi uurida ja võimalusel küsijale vastus edastada.

Pane tähele! Jutusta esitlus kõigepealt iseendale ja jälgi aega, mis kulub ettekande esitamiseks. Vajadusel saad oma ettekandesse teha veel parandusi

Ülesanne 1

  1. Moodustage 3-liikmelised rühmad.
  2. Arutage läbi muinasjutu „Hunt ja hobune“ põhjal koostatud kavapunktid ja koostage ühiselt suuline ettekanne.
  3. Iga rühm esitab oma versiooni muinasjutust. Mille poolest erinevate rühmade esitlused erinevad ja mis on sarnast?

Ülesanne 2

  1. Valmista ette ja räägi läbi kuuluse esitlus.
  2. Mõtle, milline oleks sinu ettekanne klassikaaslastele ja milline õpetajatele!

Kordamisküsimused

  1. Millistest osadest koosneb esitlus?
  2. Mida tuleb järgida oma tööd esitledes?
  3. Milline peaks olema tekst slaidil: suurus, värv, pikkus?

Allikate kasutamine

Ilmselt kasutasid oma esitluse koostamisel teiste autorite loomingut. Mõtle, kas oled töö koostamisel kasutanud raamatute ja internetiallikate abi või kasutad hoopis jutu illustreerimiseks erinevaid fotosid. Kui sa ise ei ole teksti/foto autor, siis on viisakas lisada oma esitlusesse nende tööde autorid.

Selleks, et kasutatud allikate loetelu oleks korrektne, pea meeles:

  1. kõikidele kasutatud allikatele tuleb viidata töö lõpus, korrektne viide sisaldab allika autorit, teose pealkirja, aega ja ilmumiskohta,
  2. illustratsioonide alla lisatakse autori nimi ja aasta, autori nime puudumisel kodulehekülje nimetus. Illustratsioonide täpsed aadressid lisatakse kasutatud materjalide nimekirja töö lõpus.

Pane tähele meeles! Ilma autorile viitamata ei tohi ühtegi materjali oma ettekandes kasutada.
Vaata ka materjali  autorikaitsest.

Keelekasutus

1. Sa võid ju ettekande tegemiseks õppida selgeks kõik teemaga seotud võõrsõnad, et targem olla, aga kas kuulaja ka neid teab? Kui sa neid oma töös kasutad, siis selgita esinedes mõiste tähendust. Võimaluse korral kasuta ettekande tegemisel kõnekeelt.

2. Kasutades oma ettekandes lühendeid, tuleb see esmakordsel mainimisel esitada täisnimega. Näiteks lühend EMA, mis võib üheaegselt tähendada nii Eesti Muusikaakadeemia, Eesti Modelliagentuur kui ka Eesti Mereakadeemia.

3. Enne ettekande lõplikku esitlust kontrolli veel üle, et töösse ei ole jäänud õigekirja- ja hooletusvigu.

Kujundus

Pane tähele! Slaidide kujundus sisaldab tausta- ja tekstivärve, illustratsioone.

1. Selleks, et kuulajal oleks lihtsam ettekannet jälgida, kasuta esitluses läbivalt ühesugust stiili (taustavärve, tähestiili ja –suurust).

2. Kuulaja on tulnud sinu ettekannet kuulama ning lihtsat, väheste animatsioonidega esitlust on tal kergem jälgida.

Kiri

1. Slaid ei tohi sisaldada üle kolme erineva kirjasuuruse.

2. Jälgi välja kujunenud kokkuleppeid kirjalaadide kasutamisel. Näiteks kaldkirjas esitatakse võõrkeelne tekst.

3. Väldi läbiva suurtähega kirja ja sulgude kasutamist.

4. Kasuta teksti rõhutamisel ühesugust stiili. Näiteks teist värvi, suurust, rasvane kiri, tekst kasti sees.

Värvid

1. Kasuta kontrastseid toone – kontrast teksti ja taustavärvi vahel.

2. Ära kasuta sobimatuid värvikombinatsioone. Näiteks värvikombinatsioon punane ja roheline, mida ei erista värvipimedad. (Vaata lisaks: Kunst 6. klassis – Värvide mõju)

3. Ära kasuta slaidikomplektis üle kolme erineva värvi.

Illustratsioonid

Pane tähele! Illustreeri juttu tekstiga sobiva pildimaterjaliga. Ära unusta pildi alla lisamast viidet pildi autorile.
Vaata ka materjali  autorikaitsest.

1. Kasuta kogu esitluse piires ühesuguseid loetelumärke ja teisi kujunduselemente.

2. Esitluses kasutatud pilt peab olema terav, kõigile nähtava suurusega.

 

EDASI > Esitlus: vead ja edulood

A

Materjali autorid Kailit Taliaru, Hanna Toom